När Astrid Lindgrens älskade karaktär Madicken gjorde sitt intåg på svenska biografer och tv-skärmar i slutet av 1970-talet, var det en sjuårig stockholmsflicka vid namn Jonna Liljendahl som gav liv åt den busiga men hjärtegoda flickan. Nästan femtio år senare är hon fortfarande den som främst förknippas med rollen, trots att hon lämnade skådespelarbranschen för länge sedan.
Jonna Liljendahl var bara sju år gammal när hon gjorde filmdebut som Astrid Lindgrens Madicken i långfilmen ”Madicken på Junibacken” och i sex halvtimmeslånga tv-avsnitt som sändes på SVT. Det var ett genombrott som skulle komma att definiera svensk barnunderhållning för generationer framöver, men också skapa en livslång koppling mellan den unga skådespelerskan och en av vårt lands mest älskade litterära figurer.
Från stockholmsbarn till Junibackens hjärta
Jonna Lisa Liljendahl föddes den 6 november 1970 i Stockholm, och hennes väg till rollen som Madicken var på sätt och vis en lyckträff. TV-serien från 1979 regisserades av Göran Graffman och producerades av Olle Hellbom, samma team som tidigare arbetat med andra Lindgren-filmatiseringar.
Produktionen blev omfattande och ambitiös. Första säsongen premiärsändes i SVT 1 på lördagar mellan 6 oktober och 10 november 1979, och bestod av sex avsnitt. Men det var bara början på Madickens mediala resa.
Avsnitt 1, 2, 4 och 6 klipptes om till långfilmen ”Madicken på Junibacken” som hade biopremiär den 18 oktober 1980. Samtidigt klipptes långfilmen ”Du är inte klok, Madicken”, som hade biopremiär den 14 december 1979, senare om till en TV-serie på fyra avsnitt. Denna komplicerade produktionskedja vittnar om projektets popularitet och kommersiella framgång.
När barnskådespeleri möter verklighet
Att vara barnstjärna i Sverige under slutet av 1970-talet innebar både möjligheter och utmaningar. I slutet av 70-talet gjorde Jonna Liljendahl och Liv Asterlund stor succé som Madicken och Lisabet i Astrid Lindgrens ”Madicken på Junibacken”, men framgången kom med ett pris.
Kritiker hyllade både Jonna Liljendahls utstrålning och Astrid Lindgrens ”trollkonster” i filmerna. Produktionerna fångade något autentiskt i sin skildring av barndom och familjeliv under första världskrigets Sverige, något som skulle resonera med publiken i decennier framöver.
Men till skillnad från många barnstjärnor som fortsätter inom branschen, valde Jonna Liljendahl en annan väg. Jonna Liljendahl valde att lämna skådespelarbranschen och fokusera på ett liv bortom rampljuset.
Ett liv efter Junibacken
Idag lever Jonna Liljendahl, som nu är 54 år gammal, tillsammans med sin make i Stockholm, och barnen har numera vuxit upp. Hon är gift med Jonas Holst och de har två barn. Hon arbetar som projektledare på en reklambyrå.
Det är en påminnelse om hur barnstjärnor kan välja att prioritera ett normalt liv framför en karriär i rampljuset. Nästan 50 år efter det stora genomslaget har båda försvunnit från rampljuset – även om en utav dem fortsatte som skådespelare i flera år.
Men kopplingen till Madicken försvinner aldrig helt. 2023, 44 år senare, återvände hon till det älskade huset där filmen spelades in, ett känslosamt besök som visade hur djupt dessa tidiga roller kan påverka en persons liv.
Hon berättade för tidningen att hennes barn ”tittar mycket på Emil i Lönneberga och Pippi Långstrump”, vilket visar hur Astrid Lindgrens berättelser fortsätter att leva vidare genom nya generationer – även i skådespelarnas egna familjer.
Madickens bestående arv
Jonna Liljendahls porträtt av Madicken har blivit definitivt på ett sätt som få andra barnrollsfilmatiseringar uppnått. Madicken är en fiktiv karaktär skapad av den svenska författaren Astrid Lindgren, som dök upp i sex böcker och dess adaptationer, men det är Liljendahls tolkning som de flesta svenskar tänker på när de hör namnet.
Detta beror delvis på timingen – produktionerna kom under Lindgrens mest produktiva period för filmatiseringar, och TV-mediets genomslag gjorde att Madicken nådde en bredare publik än många andra karaktärer från samma era.
Men det handlar också om Liljendahls egen förmåga att fanga karaktärens essens. Hennes Madicken var varken för söt eller för vild, utan träffade precis rätt balans mellan barnets oskyldighet och dess naturliga rebelliskhet.
Trots att flera decennier har gått sedan produktionerna, och trots att Jonna Liljendahl själv valt bort skådespelarkarriären, förblir hennes Madicken en central del av svensk kulturhistoria. Det är ett exempel på hur vissa prestationer blir tidlösa, och hur en ung skådespelares arbete kan fortsätta att beröra nya generationer långt efter att kamerorna slutat rulla.