Mer

Så lyckas du med facebook annonsering

Av Michael Berg december 7, 2022 3 Min lästid

Facebook är en av de absolut största sociala plattformar som finns. Därför är det kanske inte så konstigt att många företag använder sig av sajten för att nå ut till sina kunder, marknadsföra sig själva och få verksamheten att växa. Facebook annonsering är ett mycket bra och enkelt knep att ta till som både småföretagare och stora, väletablerade företag kan använda sig av.

Har du aldrig testat facebook annonsering tidigare eller vill du ha råd som hjälper dig att lyckas ännu bättre? Då har du kommit helt rätt. Det finns nämligen mängder med bra tips som du kan använda för att öka din synlighet på facebook och på så sätt nå ut till fler kunder. När det kommer till marknadsföring på kanaler som denna gäller det att vara listig och veta hur annonsverktyget fungerar – för att på så sätt få ut det yttersta av det. Du kan även vända dig direkt till en marknadsföringsbyrå som kan hjälpa dig med din digitala marknadsföring och säkerställa ett gott resultat varje gång.

Bästa tipsen för facebook annonsering

  • Se till att du väcker ett intresse hos din målgrupp. På sociala medier kan det gå riktigt snabbt när man skrollar förbi och du måste se till att din annons får folk att stanna upp. Se till att använda dig av bilder och slagkraftiga rubriker.
  • Skapa gärna ögontakt med hjälp av dina bilder. Människor söker naturligt ögonkontakt med andra och det kan vara ett bra sätt att få folk att stanna till och titta närmare på din annons.
  • Dra nytta av användandet av emojis och var inte rätt för att kräma på. Med det sagt betyder det inte att hela annonsen ska vara full av gubbar och symboler, men med hjälp av emojis kan du få läsare och kunder att lättare relatera till ditt innehåll.
  • Använd dig gärna av en influenser för att få folk att dras till just ditt varumärke. Vi människor är flockdjur och det är något som tydligt är märkbart vid marknadsföring. Vi förlitar oss helt enkelt på vad andra människor tycker, speciellt om det är någon som vi känner eller ser upp till.
  • Färg får inte bara din annons att sticka ut, utan det gör den också iögonfallande. Visst kan det vara fint med svartvita bilder, men sannolikheten är stor att de försvinner in i bakgrunden. Välj dessutom färger som poppar ut och som syns lite extra. Ett riktigt bra exempel på en sådan färg är rött.